‘Drive for the best’ slaat aan bij klanten

Op 1 augustus 2010 startte Günther Maters het transportbedrijf Koeltrans Angeren, dat zich richt op het vervoer van groente, fruit, bloemen, planten en andere producten. 12,5 jaar later is de onderneming uitgegroeid tot een grote logistieke dienstverlener met in totaal zo’n 400 medewerkers. Günther Maters over het ontstaan van zijn bedrijf en de redenen voor het succes.

Günther Maters

Maters is geboren en getogen in het Gelderse dorpje Angeren. De liefde voor transport en logistiek werd hem
met de paplepel ingegeven. Zijn ouders waren namelijk eigenaar van een klein transportbedrijf dat onder andere groenten en bloemen vervoerde. Maters volgde de MBO-opleiding Transport & Logistiek en nam in 2000 het bedrijf van zijn ouders over, dat hij zo’n zeven jaar later weer verkocht. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en in 2010 begon hij Koeltrans Angeren, een transportbedrijf voor geconditioneerd vervoer en transport van andere producten. “We zaten nog in de Kredietcrisis en het was een moeilijke tijd om een bedrijf te starten. We begonnen heel voorzichtig, in eerste instantie met vier vrachtwagens en vijf chauffeurs. Ons team was erg gemotiveerd en bijzonder enthousiast. We zetten allemaal onze schouders eronder, werkten hard en gingen geen uitdaging uit de weg. Zelf was ik overdag bezig met het plannen van ritten, kroop ik regelmatig achter het stuur om een trailer af te leveren en hielp ik regelmatig mee met het laden en lossen van vrachtwagens met een heftruck. Onze ‘drive for the best’ sloeg aan bij onze klanten. Mede daardoor werd Koeltrans Angeren een succes.”

BIOLNG

Bij Shell willen wij onze klanten helpen bij hun netto-nul doelstelling en raken we geïnspreerd door ondernemers die hierbij een leidende rol innemen. Om wegtransport te verduurzamen, bijvoorbeeld door afscheid te nemen van de traditionele diesel, heb je een combinatie van visie, samenwerking en vaak een moed nodig. Günther Maters, de CEO van Logistiek and Transport bedrijf Koeltrans, is een voortrekker op dit gebied.

Groepageactiviteiten

Sinds de start groeide Koeltrans Angeren sterk. Tegenwoordig heeft het bedrijf zo’n 400 medewerkers in dienst en beslaat het wagenpark ongeveer 200 voertuigen. Daarnaast beschikt de transporteur over een vestiging in Duitsland en een locatie in Roemenië. In 2020 werd in Bemmel een nieuw, state-of-the-art warehouse in gebruik genomen voor het uitvoeren van crossdock-activiteiten, de tijdelijke opslag van producten en het verrichten van toegevoegde waarde-activiteiten. De snelle groei was overigens geen toeval, daar is heel bewust voor gekozen: “Groei was noodzakelijk om onze ambitie te realiseren. We richtten ons namelijk ook op het uitvoeren van transportopdrachten voor de grote retailers en exporteurs in de markt. Zij schakelen echter alleen vervoerders in die omvangrijke opdrachtpakketten compleet kunnen afhandelen. Als logistiek dienstverlener heb je daar minimaal een wagenpark met honderd voertuigen voor nodig. Daarom zijn we afgelopen jaren fors gegroeid, zowel autonoom als door acquisities.”

Koeltrans Angeren en Trax
Koeltrans Angeren richt zich op het vervoeren van groenten, fruit, bloemen en planten, diepvriesproducten, beursgoederen en nog diverse andere producten van, naar en binnen Duitsland. Het gaat daarbij zowel om complete vrachten als groepagevervoer. Voor het geconditioneerde transport beschikt het bedrijf over in totaal 135 voertuigen (geconditioneerde trekker- opleggercombinaties, combi’s en LZV’s), en schakelt het bij piekperiodes ongeveer 30 charters in. Koeltrans Angeren beschikt sinds 2015 ook over een expeditieafdeling voor niet-geconditioneerd vervoer onder de naam Trax. Dit bedrijfsonderdeel houdt zich bezig met het verzorgen van B2B-transporten door heel Europa. Het gaat daarbij onder andere om transport ten behoeve van de e-commercemarkt, zoals pakketten en fashionproducten. Voor deze transporten worden dagelijks ongeveer 65 eigen voertuigen ingezet.

Voortrekkersrol

Maters is als algemeen directeur/eigenaar verantwoordelijk voor het bedrijf. In praktijk voert hij de managementactiviteiten samen met twee andere medewerkers uit. Daarnaast houdt hij zich bezig met sales en acquisitie: “Mijn werkzaamheden zijn erg afwisselend en dat maakt het bijzonder interessant. Telkens liggen er nieuwe uitdagingen op je bord en ben je bezig met de logistieke vraagstukken van je klanten.”
De vraag wat Koeltrans Angeren onderscheidt op de markt, is voor hem een inkoppertje: “Dat is onze grote flexibiliteit,
die ervoor zorgt dat we altijd wel een mogelijkheid vinden om een klant te helpen. Daarnaast zijn we betrouwbaar en staat het gezegde ‘afspraak is afspraak’ bij ons op nummer één. Ook zijn we echte specialisten in ons vakgebied. We weten waar we over praten, denken mee met onze klanten en zijn altijd op zoek naar de beste oplossingen. En tot slot innoveren we zelf ook continu. Zo nemen we bijvoorbeeld regelmatig deel aan pilots. Momenteel bijvoorbeeld eentje met een Super Eco Combi. Daarin testen we een extra lange vrachtwagencombinatie die bestaat uit een trekker met twee aan elkaar verbonden trailers van 13,60 meter.” Ook op het gebied van verduurzaming vervult Koeltrans Angeren een ovortrekkersrol. In 2019 werden er voor het eerst LNG-trucks aangeschaft en momenteel rijdt dertig procent van de trekkers op deze brandstof. Het bedrijf koos hiervoor vanwege de Duitse tolvrijstelling voor LNG-voertuigen, de hoge actieradius en de betrouwbaarheid. “Daarnaast denk ik dat het nog een aantal jaren duurt voordat elektriciteit en waterstof in voldoende mate verkrijgbaar zijn. Tot die tijd is LNG een goed alternatief.”

LNG-prijs piekte

Vanwege de boycot van Russisch aardgas piekte de LNG-prijs vorig jaar van zo’n 80
cent per kilo tot 4 euro per kilo. Dat was natuurlijk wel echt schrikken: “Gelukkig zijn de prijzen inmiddels weer wat gezakt. En dit jaar wordt er in Duitsland een fabriek in gebruik genomen die bio-LNG gaat produceren. Ik verwacht dat we met 100 procent bio- LNG onze CO2-emissie met 80% kunnen reduceren ten opzichte van diesel. Daar heb ik veel vertrouwen in.” De komende jaren focust Maters zich op groepagevervoer en een verdere verdichting van het logistieke netwerk: “Verdere groei is niet noodzakelijk, maar een strategische autonome groei in segmenten waarin we nu al actief zijn, sluit ik niet uit.”

Bron: Transport & Logistiek | Bedrijfsreportage | Tekst Ruud van Roosmalen